CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme

Memòria d’actuació de l’any 2020 del CIC

INFORME DE LA PRESIDÈNCIA I COMIAT

(inclòs a la memoria del Consell de la Informació de l’any 2020)

La fi del 2020 ens brinda l’oportunitat de reflexionar sobre el brutal atac i repercussions de la pandèmia del coronavirus.  Aquest serà recordat com un temps que va canviar  dramàticament les vides de tothom, amb el seu tràgic balanç inacabable de morts, dolor, angoixa, confinament, danys irreparables en l’economia amb pèrdues massives de llocs d’ocupació pràcticament a tots els sectors (també el de la comunicació, que ja arrossegava una greu situació d’atur i precarització).

Per contribuir a pal·liar els efectes de la crisi amb la mesura de les seves possibilitats, el Consell de la Informació de Catalunya va signar un conveni, aplicable al 2020, amb les entitats que agrupen mitjans de comunicació (premsa local, comarcal i periòdica) en diverses modalitats i plataformes a fi de reduir la quota dels membres adherits.

Però també és temps de mirar endavant i considerar les expectatives del segon any de la pandèmia amb la voluntat i el propòsit de lluitar per d’adaptar-nos a la situació, desenvolupant i emprant a fons les possibilitats tecnològiques i acomodant les nostres capacitats per no restar enrere i salvar aquest crític tràngol de la millor manera possible, amb prudència, sense assumir riscos i protegint-nos amb la vacuna quan arribi al mercat.

Les noves tecnologies han estat i seguiran sent la nostra gran aliada per poder tirar endavant les activitats del CIC al llarg de tot d’aquest anòmal període. El teletreball ens ha permès mantenir-nos en contacte permanent amb la secretaria tècnica, que s’ha multiplicat per atendre les queixes i el ritme de l’entitat mitjançant els correus electrònics, el mòbil, les videoconferències amb els membres del Patronat i del Consell de la Informació, el contacte amb els mitjans i el públic, les signatures electròniques, l’ús de les xarxes socials per difondre les notes i comunicats del CIC…

El virus protagonista del Covid-19 ha propiciat noves idees, dilemes, queixes i preguntes de institucions, entitats i públic sobre el tractament periodístic de la pandèmia que ens han adreçat en vista de determinades informacions. El CIC ha recordat la necessitat d’informar de manera acurada i precisa amb un periodisme inclusiu i respectuós amb el dret a la privacitat, la dignitat de les persones i la seva integritat física i moral, d’acord amb el Codi Deontològic. També ha col·laborat amb altres consells de premsa europeus en l’elaboració d’uns punts de guia orientatius per prevenir sensacionalismes, històries inexactes, falsedats i desinformacions al servei del negacionisme i teories conspiratòries. Tanmateix cal remarcar que les restriccions imposades dificulten la tasca d’obtenir informació al carrer, de manera especial els/les fotoperiodistes.

La nova situació que estem vivint palesa la necessitat d’obrir un debat sobre com el Covid-19 ha canviat la manera de treballar dels professionals i mitjans de comunicació des que va començar la crisi i els diversos escenaris possibles a mig i llarg termini, amb la màxima claredat d’idees i segons la realitat científica. Altres països han començat  a fer-ho amb contacte directe amb el públic en tant que destinatari de la informació.

A més de tramitar les queixes rebudes, a iniciativa del CIC es va formar un grup de treball amb la participació del Col·legi de Periodistes i de l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya per l’elaboració d’unes recomanacions sobre el tractament informatiu en la violència masclista i que s’incorporen com annex al Codi Deontològic. Es tractava de dur a terme un propòsit tot recollint i satisfent les nombroses peticions rebudes al CIC al llarg dels darrers anys.

D’altra banda, el Consell de Premsa de Finlàndia va fer públic un informe sobre la necessitat de regular sectorialment l’ús dels algoritmes a les redaccions en previsió dels perills de que la Intel·ligència Artificial operi amb vida pròpia sense la intervenció de periodistes. El CIC va participar en les tasques preliminars de l’estudi juntament amb altres consells europeus, i ja ha rebut propostes del món universitari encaminades a organitzar un grup de treball sobre l’aplicació de principis ètics basats en les experiències  i l’estudi de casos concrets.

COMIAT

Aquest és l’últim informe que escric per a la memòria anual del CIC, al que he estat vinculat al llarg de disset anys, quasi vuit d’ells a la presidència. Sense cap mena de dubte, una experiència excepcional que ajuda a entendre com mai l’ofici periodístic, els mitjans de comunicació i les aspiracions i necessitats de la societat vers aquests mitjans.

El meu agraïment sincer als companys i companyes del CIC per la seva tasca voluntària i eficaç en la resolució de les queixes rebudes i la col·laboració en estudis i recomanacions que amplien el Codi Deontològic. A l’Albert Garrido pel seu compromís com a secretari general, i a la Begoña Muñoz, que ha fet possible  mantenir el ritme de les nostres activitats. Desitjo molta sort al nou equip, amb la convicció de que el CIC és una entitat necessària en la autoregulació dels mitjans de comunicació a casa nostra, com ha demostrat al llarg dels 24 anys que té de vida.

Roger Jiménez

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *