CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme

Noves tendències i autoregulació

A la reunió anual dels consells de la informació, celebrada a Tel Aviv el passat mes de setembre, es van poder observar diferents tendències que afecten el panorama de l’autoregulació a tot el mon.

  • Els conceptes del dret a la intimitat i  a la pròpia imatge estan canviant com a conseqüència de l’ús de les xarxes socials. Aquests conceptes que son diferents a cada societat o cultura, estan evolucionant segons es pot veure en les resolucions preses pels diferents consells de la informació. Una de les propostes que es va fer a Tel Aviv és que siguin els consells els que eduquin a la població i als mitjans sobre aquestes qüestions fent-los reflexionar sobre les seves actuacions.
  • Una altra tendència que s’està veient a diferents països és que cada cop més els tribunals de justícia utilitzen les resolucions ètiques dels consells de la informació en les seves sentències. Això és vist com un problema pels partidaris de l’autoregulació perquè pot portar a una restricció de la llibertat d’expressió.
  • Alguns representants dels press councils reunits a Tel Aviv van expressar la seva preocupació per l’increment de la confusió entre publicitat i informació en alguns mitjans. Segons es va denunciar, cada cop hi ha més mitjans que publiquen la publicitat presentada de tal manera que el públic no pot distingir si és un anunci o una notícia.
  • El Regne Unit tindrà un nou organisme d’autoregulació, anomenat IPSO (Independent Press Selfregulatory Office), que substituirà l’actual Press Complaints Commission (la PCC, que és el consell de la Informació del Regne Unit). La PCC va entrar en crisi quan va ser incapaç de posar fi a les pràctiques il·legals i sense ètica del News of  the World, de Robert Murdoch.

Lord Hunt, el president de la PCC, va explicar que la idea és que els editors escriguin el codi i una institució independent  gestioni les queixes i decideixi quan ha estat vulnerat aquest codi. Es crearà una junta independent, Editors Code Committee, per impulsar el codi deontològic.

El repte d’IPSO, segons Lord Hunt, es convertir-se en un organisme autoregulador, independent de la premsa, el govern i els parlament però que aconsegueixi que els mitjans de comunicació actuïn de manera responsable i d’acord amb els principis generalment acceptats.

Des de Tel Aviv, Llúcia Oliva

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *