CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme

Els consells de la informació canvien les regles del joc

Tarja Turtia, Unesco i corresponsals.

Tarja Turtia, Unesco i corresponsals.

Els consells de la informació (press councils) d’Europa estan canviant les regles del joc, per primera vegada en molts anys, per adaptar-se a les noves tecnologies. Aquesta és una de les tendències detectades a la quinzena reunió de l’Alliance of Independent Press Councils of Europe, AIPCE, que ha tingut lloc aquest darrer setembre a Tel Aviv.

Facebook i Twitter

Ara, els ciutadans poden presentar queixes per la falta d’ètica en informacions publicades a internet, inclosos Facebook i Twitter. Molts press councils han fet canvis per introduir els diaris digitals, les pàgines web dels diaris convencionals i les xarxes socials dins del sistema d’autoregulació.

Ara bé, només s’accepten les queixes sobre informacions publicades a  Facebook i Twitter, quan els comptes son operats per mitjans de comunicació o per periodistes que les utilitzen en relació al seu treball professional.

El Consell de la Informació de Catalunya, ja fa temps que tramita queixes per informacions aparegudes a internet, però encara estudia què s’ha de fer amb les xarxes socials.

Els comentaris ofensius

Una altra novetat que ha portat la tecnologia, és la participació del públic als mitjans d’informació digitals. Els fòrums tenen una part negativa: hi ha  gent que els aprofita per fer comentaris insultants, racistes o amenaçadors. A Israel, per exemple, un terç dels comentaris del públic son d’aquesta mena.

Segons es va veure a la reunió de Tel Aviv, tots els press councils  rebem queixes per comentaris ofensius i ja son molts els que han decidit actuar per acabar amb aquesta pràctica tan preocupant.

Alguns, com a Finlàndia, han ampliat el codi deontològic (el Consell de la Informació de Catalunya està en aquest procés). Altres han arribat a acords amb els mitjans de comunicació per tal que moderin els comentaris del públic abans de la seva publicació i, si no ho fan, tinguin recursos per eliminar els missatges ofensius immediatament. Hi ha consells que també han aconseguit que els mitjans prohibeixin la participació anònima.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *