CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme

El Consell de la Informació de Catalunya entrega el segell de compromís ètic als mitjans adherits

La Fundació Consell de la Informació de Catalunya (CIC) ha lliurat el nou segell de compromís ètic als mitjans i associacions adherits a la entitat en un acte que s’ha portat a terme avui al Col·legi de Periodistes de Catalunya.

La distinció és una iniciativa creada  per l’antic equip de govern del CIC (Llúcia Oliva, presidenta, i Lluís de Carreras, secretari general) que van finalitzar el seu mandat l’estiu passat. Amb el projecte ja en marxa, el nou president, Roger Jiménez, i el secretari general, Albert Garrido, han continuat la tasca de promoció d’aquest segell. Actualment, més de 80 mitjans i associacions vinculats al món de la informació de tot el territori català compten amb aquesta distinció.

Dissenyat per l’empresa de comunicació Cases & Associats de manera desinteressada, el segell és un distintiu públic pel qual els mitjans de comunicació es comprometen a respectar el Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya i a publicar les resolucions del CIC que els afectin. Així, el segell, que s’articula a través d’un reglament, suposa un reconeixement de la tasca dels mitjans que poden reforçar la seva credibilitat davant d’una ciutadania cada dia més perplexa i confusa.

Institució de vetlla i divulgació

Roger Jiménez va fer un breu repàs de la historia del CIC, fundat l’any 1997 per defensar l’exercici d’un periodisme ètic i la llibertat d’expressió. L’organisme, que es va constituir en fundació dos anys més tard, ha tramitat des d’aleshores més de 600 queixes, sent el 2006 l’any en el que més es van presentar.

Roger Jiménez, president i  Albert Garrido, secretari general del CIC.

Roger Jiménez, president i Albert Garrido, secretari general del CIC.

Tot i que la resolució de queixes és la seva activitat primordial, el president ha assegurat als presents que l’entitat pretén “estimular un diàleg públic i obert entre els ciutadans i els professionals de la informació amb la mirada projectada sobre l’ètica en el comportament dels mitjans”, a més de vetllar pel compliment del Codi. Per aquest motiu, aquestes darreres setmanes s’han portat a terme xerrades sobre ètica i periodisme a biblioteques i universitats catalanes, com a Aiguafreda, Barcelona i Vic, entre d’altres.

Aquesta tasca divulgativa es completa amb la realització de seminaris i cursos vinculats a l’ètica i deontologia. En aquest sentit, entre les properes activitats destaquen un seminari sobre ètica i internet i un curs de deontologia periodística, que es portaran a terme aquest darrer trimestre del 2013 i el primer de l’any vinent.

D’altra banda, “el CIC promou estudis monogràfics, actua d’ofici quan ho creu necessari i publica informes puntuals i comunicats en casos de flagrant conculcació dels principals ètics, com la mort de la nena Asunta a Galicia i que ha rebut una cobertura escandalosa i indigna”,  ha puntualitzat el president del CIC.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *