

Annex 2 al dictamen 12/2023

Recull d'al·legacions

Dels 12 mitjans als quals es van sol·licitar al·legacions, n'han respost 7.

Els 5 que no ho han fet en el moment de presentar-se el present dictamen són:

TV3 Planta Baixa
La ciutat dels pirineus
La sexta Más vale tarde
Antena3 notícias
20 minutos

A continuació es reproduïxen en la seva totalitat les al·legacions rebudes:

Les parts il·luminades en diferents colors són les que es consideren més pertinents de cada mitjà als efectes d'una valoració adequada)

Groc: Atribució de fonts`

Blau: Gestions fetes per aconseguir dades informatives

Vermell: Gestions fetes per aconseguir una versió directa de la mestra

Lila: Al·lusions a la no citació del nom de la mestra

Verd: Criteris editorials seguits per a l publicació

Gris: Rectificació o publicació d'una segona versió

Diari Segre

Sr. president del Consell de la Informació de Catalunya

Havent rebut la notificació de la queixa davant el Consell per una informació publicada al diari SEGRE el 2 de maig de 2023 i una possible vulneració del Codi Deontològic, volem fer les següents alegacions.

-El 26 d'abril, un dels pares de l'escola de Talló de Bellver de Cerdanya es posa en contacte amb la nostra corresponsal a l'Alt Urgell, Cynthia Sans, i l'hi envia una carta dels pares en la que denuncien el comportament de la mestra. A la carta en qüestió, a més d'altres crítiques, detallen explícitament que "el passat divendres, la mestra va fer rentar la boca amb aigua i sabó a dos alumnes de tercer de primària".

-Amb la carta a la mà i després d'haver parlat amb els pares, per contrastar el tema, la nostra corresponsal truca a l'alcaldesa de Bellver, Laia Serra, que diu que no pot explicar res, perquè "és competència exclusiva d'Ensenyament" i ens passa el contacte de la directora de l'escola, Míriam Pérez, amb la que parlen en dues ocasions, a les 13 i les 19 hores del dia 1 de maig. Confirma els fets i defensa que han actuat correctament, amb el protocol a la mà, i que han notificat els fets a la inspecció de Lleida.

- A les nostres trucades, demanem a la directora que ens posi en contacte amb la mestra denunciada i la resposta és que no pot donar-nos el telèfon, si la mestra no ho autoritza. Insistim i expliquem que volem tenir la versió de la mestra, a més de la dels pares, la del centre y la d'Educació, però la directora no ens dóna el número i ens diu que si la mestra vol, ja es posarà en contacte amb nosaltres ella. Desconeixem si la directora es va ficar en contacte amb la mestra y l'hi va transmetre el missatge, pero ningú no ens va trucar, ni hem tingut cap notícia de la mestra fins aquesta queixa, malgrat que ens vam oferir a recollir la seva versió.

-Abans de publicar la notícia, el mateix dia 1 vam trucar al delegat d'Ensenyament a l'Alt Pirineu, Ramon Jordana, que estava fora i inicialment no en sabia res i no va poder atendre'ns, però després va tornar la trucada i ens va confirmar el que vam publicar el dia següent.

-La notícia va ser contrastada per diverses fonts (pares, centre, conselleria) i s'ajusta al primer principi del Codi Deontològic "informar de manera

acurada i precisa”. També pensem que la notícia té prou fonaments, com es demana al punt 2, tenint en compte que estem parlant de queixes de pares i de l’educació de nens de primària.

Per tot l’exposat, entenem que no hi ha cap vulneració de la presumpció d’innocència, ni tampoc de la dignitat de les persones i la seva integritat, com recomanen els punts 12 i 15, perquè com es reconeix a la queixa, mai no hem publicat ni el nom, ni el cognom, ni les inicials a les nostres informacions. I perquè des del primer dia, ens hem ofert, a través de la directora del centre, a recollir la versió de la mestra.

Santiago Costa Miranda

Director de SEGRE

Regió 7

AL CONSELL DE LA INFORMACIÓ DE CATALUNYA

Benvolguts,

En relació amb la vostra comunicació del dia 16 de maig, en què ens informeu que heu rebut una queixa sobre la notícia publicada a Regió7 el dia 2 de maig en l'edició web i el dia 3 en l'edició de paper i titulada «Denuncien que una mestra de Bellver fa rentar la boca amb sabó a alumnes», us aclarim que:

El dia 2 de maig el diari Segre va publicar que una mestra de Bellver era acusada de rentar la boca amb sabó a alumnes de la seva escola, la Mare de Déu de Talló. Se'n van fer ressò mitjans nacionals com Ràdio 1 i l'Agència Catalana de Notícies, que van ser les fonts per les quals en va tenir coneixement Regió7. Una redactora es va posar en contacte amb un pare de l'escola esmentada, que li va confirmar que un grup de pares i mares havia denunciat aquest fet en un escrit enviat a l'associació de famílies (AFA), i que no era la primera vegada que hi havia problemes amb aquesta mestra. El pare esmentat ens va enviar l'escrit, el qual, efectivament, explicava detalladament que, segons aquesta versió, la professora havia fet rentar la boca amb sabó a dos nens de 8 i 9 anys.

La redactora de Regió7 es va posar en contacte amb la directora del centre, que va confirmar l'existència de la denúncia, i va posar molt èmfasi en que aquesta havia estat enviada a Inspecció del departament d'Educació. No va voler confirmar els fets, però tampoc no va desmentir-los, malgrat la insistència de la redactora. Va insistir que el cas era en mans d'Inspecció, que era qui se n'havia d'ocupar. També se li va demanar si ens podia posar en contacte amb la professora, cosa que va declinar. Els intents de Regió7 de parlar directament amb la professora no van tenir èxit.

Un cop confirmada l'acusació, es va procedir a publicar una informació que convertia en punt de partida de la notícia la denúncia dels pares, en considerar que aquest fet, en ell mateix, era rellevant informativament, o i més si la queixa havia estat traslladada a Educació. El fet comprovat era que existia una denúncia, i aquesta era l'arrancada del titular tant en web com en paper: «Denuncien que una mestra de Bellver fa rentar la boca amb sabó a alumnes». La informació especificava que s'havia contrastat amb el centre, sense concretar que la font consultada era la directora, perquè així ho va demanar. No es va citar pel seu nom la professora acusada.

Es va procedir d'acord amb el mètode periodístic professional: es va precisar quin era el fet comprovat i es va donar als lectors compte de les fonts.

El dia 8 de maig es va rebre a una adreça genèrica de Regió7 (regio7@regio7.cat) i sense cap destinatari concret un correu electrònic remès per Sammos Legal SP formulant una petició de rectificació en la qual s'afirmava que la mestra no havia fet el que se li atribuïa, que només havia utilitzat aquesta expressió com a amenaça o com a advertiment per reconduir la conducta de dos infants.

Aquesta comunicació no identificava inequívocament la naturalesa del remitent ni es presentava en la forma exigible per demanar una rectificació o per reclamar el dret a exposar la pròpia versió. Vàrem esperar si hi havia una nova comunicació formal per burofax amb un text específic per exercir el dret a rectificació. No va arribar res.

El dia 16 de maig vàrem rebre la comunicació del Consell de la Informació que ens informava de la queixa i que exposava, a grans trets, però molt més resumit, el posicionament detallat en el missatge anterior.

Arran d'aquests dos missatges vàrem obtenir una exposició de la versió de la professora, que no havíem obtingut anteriorment. El dia 27 a la web i el dia 28 en l'edició impresa vàrem publicar una nova informació en la qual explicàvem aquesta versió, basada en els textos remesos, especialment en la llarga exposició del text signat pel remitent anomenat Sammos Legal SP.

La informació es titulava «La mestra de Bellver acusada de rentar la boca amb sabó a dos nens afirma que només va ser un advertiment», i s'hi detallava que, segons ella, només havia utilitzat aquesta frase feta per avisar-los que no toleraria la seva conducta i per renyar-los. Segons ella, un nen li va dir que «*l'Alex diu que el Kilian em ficarà la polla pel cul*».

L'objectiu d'aquesta segona notícia, que va aparèixer en un lloc similar i amb una amplitud similar a la primera, era completar la informació inicial per donar als lectors una descripció més completa de la situació, ja que ara disposàvem d'aquesta versió. **Tampoc aquesta vegada no hi constava el nom de la professora.**

El dia 26 de maig, per bé que Sammos Legal no s'havia acreditat més que com a autora d'un correu electrònic, es va enviar al seu mail un missatge comunicant-los que s'havia publicat aquesta segona informació. No es va obtenir resposta.

Regió7 ha actuat en tot moment seguint els procediments de la bona pràctica periodística, com té per costum.

Atentament

Marc Marcè i Casaponsa

Director

Regió7

La Vanguardia

Resposta enviada per correu electrònic per Enric Sierra Diaz

16 de maig de 2023, a les 14:25

Hola,

aquestes són les nostres respostes a la queixa presentada:

- La informació va sortir a les pàgines de Societat (adjuntem el link) titulant amb les queixes del pares. El diari va parlar amb el president de l'ampa de l'escola. Aquestes queixes de les famílies van ser elevades a la inspecció educativa, fet que ens va confirmar el Departament d'Educació.
- A la notícia en cap cas es citava ni el nom de l'escola ni el nom de la mestra, per tant no s'ha vulnerat cap dret.
- La inspecció d'Educació ja va parlar amb la mestra i, segons la versió de l'inspector, ella va demanar disculpes. Tot això queda recollit a la notícia.
- Des de la secció de Societat, estem a l'espera de conèixer el resultat de l'expedient obert per la inspecció educativa. Quan s'hagi tancat, valorarem la seva publicació.

[Quejas de padres contra una maestra por lavar con agua y jabón la boca a dos alumnos \(lavanguardia.com\)](http://lavanguardia.com)

RAC 1

Resposta enviada per correu electrònic per Elisabeth Sabanes Ferriz

31 de maig de 2023, a les 17:18

Benvolguts/des:

Us fem arribar escrit d'al·legacions a la queixa amb número d'expedient 12/2023 En referència a la queixa que hem rebut a través del Consell de la Informació de Catalunya sobre una notícia publicada al nostre portal de notícies, RAC1.cat

Lamentem la situació i procedim a fer l'explicació pertinent i algunes al·legacions al respecte.

Tal i com s'explicita al nostre article web, l'origen de la notícia és una informació publicada al diari Segre. El que fa RAC1 és repassar aquesta notícia en el recull de premsa diari que es fa a El món a RAC1. De fet, es tracta de la secció d'Informació local i comarcal. Aquí no s'analitzen ni es contrasten notícies; senzillament es reproduïxen informacions publicades pels mitjans de comunicació d'àmbit més local. Aquell dia, per exemple, ens vam fer ressò d'aquesta notícia de Bellver però també d'una altra de Badalona i d'una tercera de Manresa. Com que una de les tasques assignades a RAC1.cat és traslladar el que passa a l'antena de RAC1 al format web, l'equip digital es limita a convertir la informació expressada a l'antena en article web. De fet, en el primer paràgraf de l'article en qüestió ja s'indica que la informació original prové del diari Segre. En cap moment del redactat de la notícia es pretén faltar a la dignitat de la mestra en qüestió. De fet, ni a l'antena ni en el redactat web es pronuncia el nom de la mestra ni les seves inicials mantenint i respectant així el seu anonimat.

RTVE Catalunya

Resposta enviada per correu electrònic per Marta Ribas Barquet, subdirectora d'Informatius

18 de maig de 2023, a les 9:34

Respecte a la sol·licitud d'informació sol·licitada sobre l'expedient informatiu (12/2023), des de RTVE Catalunya manifestem que la notícia a la què es fa referència es va publicar exclusivament en el timeline de rtvenotícies durant el matí a l'hora esmentada (11:09).

Es va desestimar fer-ne difusió als informatius lineals que emetem a La 1 a les 14 i a les 15:45, així com al tuit de rtvenotícies. Tampoc va aparèixer als informatius d'àmbit estatal que s'emeten al canal 24h i a La 1. Per tant, en cap cas es va emetre cap imatge, ni tan sols de l'escola esmentada.

El text publicat va ser el següent:

11:09 Educació farà seguiment d'una professora de l'escola Mare de Déu de Talló, a Bellver de Cerdanya. Dues famílies es van queixar de l'actuació de la docent després que el passat 21 d'abril va obligar dos alumnes de tercer de primària a rentar-se la boca amb aigua i sabó. Segons fonts d'Educació, la mestra va demanar disculpes, però les famílies demanen que se l'aparti de les aules perquè no és el primer cop que es produeixen incidents. En una carta dirigida a l'AFA, i segons publica el diari Segre, expliquen que la docent no tracta bé els alumnes, els menysprea davant de la resta de la classe, els fa sentir malament i els amenaça verbalment. Asseguren que els fets no són aïllats i que el curs passat hi va haver problemes amb la mateixa docent.

Com bé s'expressa en el text, la informació es va extreure de la publicació del diari Segre, citant-ne la procedència. Així mateix, s'hi reflecteixen els fets succeïts, a partir de documents proporcionats per l'AFA i de la versió del departament d'educació. Entenem, doncs, que hi consten les versions de tots els implicats: educació i famílies. Pel que fa a la docent, no se'n publica el nom, preservant-ne la intimitat. Pel que fa a la primera frase, destaquem que se centra no pas en la suposada actuació de la mestra sinó en la reacció del departament d'educació davant la notícia. Per tot plegat, no entenem

que s'hagi vulnerat el Codi Deontològic de la professió periodística en aquest cas.

Atentament,

Marta Ribas Barquet

Subdirectora d'informatius de TVE Catalunya

Diari de Girona

AL CONSELL DE LA INFORMACIÓ DE CATALUNYA

Benvolguts,

En relació amb la vostra comunicació del dia 16 de maig, en què ens informeu que heu rebut una queixa sobre la notícia publicada a Diari de Girona el dia 3 de maig en l'edició web titulada «Denuncien que una mestra de Bellver fa rentar la boca amb sabó a alumnes», us aclarim que:

El dia 2 de maig el diari Segre va publicar que una mestra de Bellver era acusada de rentar la boca amb sabó a alumnes de la seva escola, la Mare de Déu de Talló. Se'n van fer ressò mitjans nacionals com Rac1 i l'Agència Catalana de Notícies, que van ser les fonts per les quals en va tenir coneixement Regió7, que és el diari del grup Prensa Ibérica del qual Diari de Girona en va estirar la notícia. Una redactora del Regió7 es va posar en contacte amb un pare de l'escola esmentada, que li va confirmar que un grup de pares i mares havia denunciat aquest fet en un escrit enviat a l'associació de famílies (AFA), i que no era la primera vegada que hi havia problemes amb aquesta mestra. El pare esmentat va enviar l'escrit, el qual, efectivament, explicava detalladament que, segons aquesta versió, la professora havia fet rentar la boca amb sabó a dos nens de 8 i 9 anys.

La redactora de Regió7 es va posar en contacte amb la directora del centre, que va confirmar l'existència de la denúncia, i va posar molt èmfasi en que aquesta havia estat enviada a Inspecció del departament d'Educació. No va voler confirmar els fets, però tampoc no va desmentir-los, malgrat la insistència de la redactora. Va insistir que el cas era en mans d'Inspecció, que era qui se n'havia d'ocupar. També se li va demanar si la podia posar en contacte amb la professora, cosa que va declinar. Els intents de Regió7 de parlar directament amb la professora no van tenir èxit.

Un cop confirmada l'acusació, es va procedir a publicar una informació que convertia en punt de partida de la notícia la denúncia dels pares, en considerar que aquest fet, en ell mateix, era rellevant informativament, o i més si la queixa havia estat traslladada a Educació. El fet comprovat era que existia una denúncia, i aquesta era l'arrancada del titular: «Denuncien que una mestra de Bellver fa rentar la boca amb sabó a alumnes». La informació especificava que s'havia contrastat amb el centre, sense concretar que la font consultada era la directora, perquè així ho va demanar. No es va citar pel seu nom la professora acusada.

Es va procedir d'acord amb el mètode periodístic professional: es va precisar quin era el fet comprovat i es va donar als lectors compte de les fonts.

El dia 8 de maig es va rebre a una adreça genèrica de Regió7 (regio7@regio7.cat) i sense cap destinatari concret un correu electrònic remès per Sammos Legal SP formulant una petició de rectificació en la qual s'afirmava que la mestra no havia fet el que se li atribuïa, que només havia utilitzat aquesta expressió com a amenaça o com a advertiment per reconduir la conducta de dos infants.

Aquesta comunicació no identificava inequívocament la naturalesa del remitent ni es presentava en la forma exigible per demanar una rectificació o per reclamar el dret a exposar la pròpia versió. Regió7 va esperar si hi havia una nova comunicació formal per burofax amb un text específic per exercir el dret a rectificació. No va arribar res.

El dia 16 de maig a Diari de Girona vam rebre la comunicació del Consell de la Informació que ens informava de la queixa i que exposava, a grans trets, però molt més resumit, el posicionament detallat en el missatge anterior.

Arran d'aquests dos missatges vàrem obtenir una exposició de la versió de la professora, que no havíem obtingut anteriorment. El dia 28 a la web de Diari de Girona vàrem publicar una nova informació, també replicada de Regió7, en la qual explicàvem aquesta versió, basada en els textos remesos, especialment en la llarga exposició del text signat pel remitent anomenat Sammos Legal SP.

La informació es titulava «La mestra de Bellver acusada de rentar la boca amb sabó a dos nens afirma que només va ser un advertiment», i s'hi detallava que, segons ella, només havia utilitzat aquesta frase feta per avisar-los que no toleraria la seva conducta i per renyar-los. Segons ella, un nen li va dir que «*l'Alex diu que el Kilian em ficarà la polla pel cul*».

L'objectiu d'aquesta segona notícia, era completar la informació inicial per donar als lectors una descripció més completa de la situació, ja que ara disposàvem d'aquesta versió. Tampoc aquesta vegada no hi constava el nom de la professora.

El dia 26 de maig, per bé que Sammos Legal no s'havia acreditat més que com a autora d'un correu electrònic, Regió7 va enviar al seu mail un missatge comunicant-los que s'havia publicat aquesta segona informació. No es va obtenir resposta.

Diari de Girona i Regió7 han actuat en tot moment seguint els procediments de la bona pràctica periodística, com té per costum.

Atentament

Josep Callol Duran
Director
Diari de Girona

Empordà

En relació amb la vostra comunicació del dia 16 de maig, en què ens informeu que heu rebut una queixa sobre la notícia publicada a Emporda.info el dia 3 de maig titulada «Denuncien que una mestra de Bellver fa rentar la boca amb sabó a alumnes», us aclarim que:

El dia 2 de maig el diari Segre va publicar que una mestra de Bellver era acusada de rentar la boca amb sabó a alumnes de la seva escola, la Mare de Déu de Talló. Se'n van fer ressò mitjans nacionals com Racl i l'Agència Catalana de Notícies, que van ser les fonts per les quals en va tenir coneixement Regió7, mitjà del grup editorial Prensa Ibérica al qual també pertany Emporda.info.

Una redactora de la capçalera de Manresa es va posar en contacte amb un pare de l'escola esmentada, que li va confirmar que un grup de pares i mares havia denunciat aquest fet en un escrit enviat a l'associació de famílies (AFA), i que no era la primera vegada que hi havia problemes amb aquesta mestra. El pare esmentat ens va enviar l'escrit, el qual, efectivament, explicava detalladament que, segons aquesta versió, la professora havia fet rentar la boca amb sabó a dos nens de 8 i 9 anys. La redactora de Regió7 es va posar en contacte amb la directora del centre, que va confirmar l'existència de la denúncia, i va posar molt èmfasi en que aquesta havia estat enviada a Inspecció del departament d'Educació. No va voler confirmar els fets, però tampoc no va desmentir-los, malgrat la insistència de la redactora. Va insistir que el cas era en mans d'Inspecció, que era qui se n'havia d'ocupar. També se li va demanar si ens podia posar en contacte amb la professora, cosa que va declinar. Els intents de Regió7 de parlar directament amb la professora no van tenir èxit.

Un cop confirmada l'acusació, es va procedir a publicar una informació que convertia en punt de partida de la notícia la denúncia dels pares, en considerar que aquest fet, en ell mateix, era rellevant informativament, o i més si la queixa havia estat traslladada a Educació. El fet comprovat era que existia una denúncia, i aquesta era l'arrancada del titular tant a la web, dignat per la periodista Laura Serrat: «Denuncien que una mestra de Bellver fa rentar la boca amb sabó a alumnes». La informació especificava que s'havia contrastat amb el centre, sense concretar que la font consultada era la directora, perquè així ho va demanar. No es va citar pel seu nom la professora acusada.

Es va procedir d'acord amb el mètode periodístic professional: es va precisar quin era el fet comprovat i es va donar als lectors compte de les fonts. Donat el ressò d'aquesta informació, que també havia està recollida per altres mitjans, Emporda.info va publicar-la a la seva edició digital el dia 3 de maig.

Previ a la comunicació per correu electrònic del Consell de la Informació de Catalunya, rebut el dia 16 de maig, mai vàrem tenir cap contacte directe, ni a través de terceres persones en representació de la persona que ha formulat la queixa, que sol·licités una petició de rectificació del contingut de la informació. O que ens permetés accedir a les declaracions de la professora.

El dia 16 de maig vàrem rebre la comunicació del Consell de la Informació que ens informava de la queixa.

Carles Ayats Aljarilla
Gerent