CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme

Reflexió sobre la falsa notícia de l’home que va estar 35 anys en coma

La recent publicació  de la notícia protagonitzada per un home que hauria recuperat la consciència després d’estar 35 anys en coma i la seva posterior difusió en cadena a través de la majoria de mitjans periodístics de referència obliguen al Col·legi de Periodistes (CPC) i al Consell de la Informació de Catalunya (CIC) a recordar que, tal com recomana el primer criteri del nostre Codi Deontològic, “els mitjans han de difondre únicament informacions contrastades amb diligència i evitar la difusió de conjectures i rumors com si es tractés de fets”. Cal que els periodistes vetllem en tot moment per difondre només la veritat,  que contrastem les notícies amb més d’una font i evitem convertir la informació en espectacle.

Les fonts de la falsa notícia van ser la nota de l’editorial que publica l’últim llibre escrit per la suposada víctima del coma i, sobretot, les seves declaracions posteriors on explicava el recobrament de la consciència, 35 anys després de patir un accident laboral. El grau d’espectacularitat de la notícia, el relat en primera persona d’un fet tant insòlit i la seva propagació de forma acrítica i en cascada durant les hores posteriors l’han convertit en una de les notícies més importants de l’inici d’aquest últim cap de setmana. Malauradament, la verificació periodística ha arribat hores després i, com a conseqüència, s’han publicat els desmentits.

El CPC i el CIC lamenten que, en l’explicació dels fets, hagin primat els criteris de ficció i d’espectacularitat per sobre dels principis del periodisme. En aquest sentit, el Codi Deontològic estableix que el professional de la informació “està compromès amb la recerca de la veritat i, conseqüentment, té l’obligació d’acostar-se a la realitat dels esdeveniments amb la màxima fidelitat possible”. És aquest compromís amb la recerca de la veritat el que ha de mantenir la nostra credibilitat, en un moment de confusió entre allò que és informació veraç i el soroll que produeixen altres actors de la comunicació no interessats en el periodisme de qualitat. I, en aquest sentit, volem alertar a tots els mitjans i els periodistes que hi treballen de la imperiosa necessitat d’estar al servei de la veracitat i  no deixar-se endur per l’espectacularitat de relats fantasiosos amb l’objectiu de tenir les millors exclusives o d’apujar els índexs d’audiència.

Per altre part, i tal com estableix l’annex B del Codi Deontològic, la immediatesa a la que està sotmès el periodisme actual no ha de ser excusa per no contrastar amb diligència qualsevol informació, abans de ser difosa. El fet de que l’hagin publicat altres mitjans, no eximeix ningú de verificar-ne el contingut. Només d’aquesta manera s’hauria evitat la difusió en cadena d’una notícia que hores després es va revelar un muntatge que sorprengué fins i tot al propi autor de la farsa.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *