CLICKBAIT El Col.legi de Periodistes, el Consell de la Informació de Catalunya i onze universitats denuncien el ‘clickbait’ com una amenaça pel periodisme

En defensa dels valors ètics del periodisme

Els comentaris en els mitjans digitals no contribueixen a una conversa social, segons l’estudi presentat pel Consell de la Informació de Catalunya

Els comentaris en els mitjans de comunicació digitals no contribueixen a una conversa social, i poden fins i tot desprestigiar els mitjans si hi ha pocs recursos per a fer complir les normes d’ús del sistema. Aquests comentaris solen estar poc argumentats i plens de desqualificacions. I el més sorprenent, és que no s’estableixen verdaders diàlegs. Són algunes de les conclusions que aporta l’estudi La participació dels usuaris als diaris digitals de Catalunya, presentat avui a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya. L’informe ha estat encarregat per la Fundació Consell de la Informació de Catalunya (FCIC) i finançat per la Generalitat.

A l’acte hi han intervingut la presidenta de la FCIC, Llúcia Oliva; la membre del patronat de la FCIC Montserrat Minobis, i tres dels cinc autors de l’estudi, Javier Díaz Noci (UPF), Carlos Ruiz Caballero (URL) i Pere Masip (URL). Els altres dos autors són David Domingo (URV) i Josep Lluís Micó (URL).

Durant la presentació, la presidenta de la FCIC, Llúcia Oliva, ha explicat que aquesta recerca enceta un conjunt d’estudis que reflexionen sobre l’ètica periodística per tal de prevenir vulneracions del codi deontològic. Montserrat Minobis ha destacat que els usuaris tendeixen a utilitzar els mitjans digitals per a fer comentaris propis i personals, en lloc de per millorar-ne la informació. A més, Minobis s’ha mostrat solidària amb la periodista Mònica Terribas per les crítiques que ha rebut arran de l’entrevista de la setmana passada amb el president de la Generalitat, José Montilla: “És molt fàcil l’insult i mai la crítica rigorosa”, ha dit.

Javier Díaz Noci ha explicat que han estudiat les normes jurídiques i ètiques que regeixen la participació en pàgines web i en concret la gestió dels comentaris. En aquest àmbit, s’han observat també els mecanismes de control i moderació, així com el discurs i el contingut de les aportacions dels lectors.

Carlos Ruiz Caballero ha plantejat la conversa social i la democràcia com a dos conceptes “indestriables”. Segons Caballero, si bé és cert que les noves tecnologies possibiliten l’increment de la conversa social, també ho és que no qualsevol conversa contribueix a construir la democràcia. El que importa, diu l’autor, és què es diu i com.

Pere Masip ha destacat que les opinions expressades en els comentaris estan molt polaritzades; hi sol haver un discurs majoritari i un altre de minoritari, i en tots dos casos els participants s’enroquen en les seves posicions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *